Dawn of a New Darkness: De nieuwe Yamaha MT-07
klassebepalende MT-07 krijgt meer techniek, meer specs en nog meer stijl
De Yamaha MT-07 gaf de tweecilinder Naked-klasse een geheel nieuwe impuls bij de introductie ervan in 2014, en behoort al meer dan tien jaar tot de best verkochte machines van Europa.
De MT-07 staat voor de ‘Dark Side of Japan’-filosofie en is toonaangevend in de industrie met zijn combinatie van futuristische styling en het motorblok met krachtig koppel die grote aantallen fans over de hele wereld heeft verworven. Het strakke, soms radicale uiterlijk heeft de MT-serie een cultstatus gegeven en een nieuwe generatie motorrijders geïnspireerd om op de motor te stappen en een opwinding te ervaren die alleen de MT-gemeenschap begrijpt.
Voor 2025 lijkt Yamaha opnieuw de trendsetter in de categorie te zijn, want het verwelkomt het nieuwste lid van de MT-familie met een frisse nieuwe look, nog hogere specificaties en tevens een versie die is uitgerust met Y-AMT.
Hoewel Yamaha’s MT-serie zich door zijn agressieve styling onderscheidt van de massa, is het succes van de MT-07 altijd te danken geweest aan de rijervaring. De eerste MT-07 was meteen al een hit door de combinatie van zijn lichte gewicht en het speelse karakter van de eerste generatie CP2 motor, en dit karakter dat een glimlach op je gezicht tovert is wat de MT-07 tot een hedendaags icoon maakt. Deze ingrediënten vormen nog steeds het hart van de 2025 MT-07, die is ontworpen om een nog intensievere rijervaring te bieden dankzij een herzien chassis en een groot aantal aanpasbare rijmodi, evenals de toepassing van de YCC-T elektronische gashendel en een verbeterde versie van het CP2-motorblok, dat speciaal is ontwikkeld om een nog grotere band tussen rijder en machine te creëren. Het resultaat is een veelzijdige middelzware motorfiets, een leuke machine die zich net zo goed thuis voelt in het dagelijkse woon-werkverkeer als in het rijden door bergpassen.
Maar ondanks alle evolutie blijft de 2025 MT-07 de krachtige ‘ruwe bolster, blanke pit’ waar deze motorfiets bekend om staat, zij het met meer raffinement, meer technologie en extra premium componenten.
Gedurfd en tovert gegarandeerd een glimlach op je gezicht. De stadslegende gaat door!
Licht in de duisternis: Meer specificaties, minder gewicht
De MT-07 is altijd geprezen om zijn lichte gewicht en sportieve karakter. Daarom hebben de technici van Yamaha er nauwgezet aan gewerkt om het gewicht te verminderen, ondanks een aanzienlijke toename van de specificaties.
Terwijl de technologie die is toegevoegd aan de 2025 MT-07 normaal gesproken zou hebben geleid tot een gewichtstoename van 4,5 kg, weegt de nieuwste machine slechts 183 kg – een volle kilo minder dan het vorige model.
Door het gebruik van nieuwe wielen, die zijn vervaardigd met behulp van Yamaha’s gepatenteerde SpinForged-proces, wordt bijna een halve kilogram bespaard op het onafgeveerde gewicht – wat het gyroscopische effect tijdens het rijden vermindert en bijdraagt aan een wendbaardere motorfiets – terwijl onderdelen zoals de accu en de gegoten aluminium kroonplaat ook aanzienlijke gewichtsbesparing opleveren. Alleen al het minimalistische kuipwerk op de vierde generatie MT-07 betekent een besparing van 600 gram.
Het ontwerpteam van Yamaha heeft een holistische benadering toegepast om een lichte en wendbare motorfiets te maken en heeft elke mogelijkheid aangegrepen om gewicht te besparen waar dat maar mogelijk is – zelfs waar de winst slechts als verwaarloosbaar kan worden beschouwd. Onderdelen zoals de luchtreiniger, de ketting en zelfs de tankdop zijn voorbeelden van onderdelen die opnieuw zijn ontworpen om een paar gram te besparen en zo de totale massa van het eindproduct tot een minimum te beperken.
Geheel nieuw ontwerp
De Yamaha MT-07 van de vierde generatie heeft een gestroomlijnd nieuw uiterlijk dankzij een geheel nieuw kuipwerk en een volledig opnieuw ontworpen multifunctionele LED-koplampunit.
Toonaangevend zijn in de branche en de verwachtingen van klanten over wat een middelzware naked zou moeten zijn uitbreiden, is altijd een belangrijke factor geweest in het succes van de MT-serie. De eerste generatie MT-07, gelanceerd in 2014, creëerde een nieuw soort motorfiets gebaseerd op een ‘Cool Urban Sports’-concept, geïnspireerd op de stedelijke subcultuur in de straten van Japan. In de twee generaties die volgden, omarmde de MT-07 de ‘Dark Side of Japan’-ontwerpfilosofie, maar behield altijd een ‘dubbeldeks’-structuur, waarbij het bovenste gedeelte van de motorfiets is vormgegeven om de schoonheid uit te drukken die voortkomt uit de eenheid van rijder en machine, terwijl het onderste gedeelte sober en functioneel blijft.
Met begrip en aandacht voor de visuele aantrekkingskracht van de machine, is nu ook weer dezelfde filosofie gehandhaafd voor het model van de vierde generatie, terwijl er een hoger kwaliteitsniveau is toegevoegd aan het zorgvuldig vormgegeven kuipwerk.
Terwijl een groot deel van de techniek zich heeft gericht op het terugdringen en tot een minimum beperken van het gewicht, zijn de stylisten van de MT-07 erop gebrand om een zekere mate van volume te behouden met hun nieuwste project, zodat er een goed geproportioneerde full-sized motorfiets ontstaat die Europese motorrijders echt kunnen omarmen.
De MT-07 is een leuke motorfiets om op te rijden en het ontwerpteam heeft geprobeerd dat over te brengen in de styling. Aan de voorkant wordt het karakter bepaald door de koplampunit, met de compacte LED-lampjes die opzettelijk zijn vormgegeven als twee starende ogen en de MT-07 zijn kenmerkende uiterlijk geven. Er is veel zorg besteed aan het verpakken van slangen en bekabeling om een nette uitstraling te behouden door de compacte brandstoftank en een nieuwe staartunit, die ook een aparte uitstraling heeft.
Met het contact uit lijken de contouren van het achterlicht smal, maar het ontwerp komt pas echt tot leven als de motorfiets brult. Ingeschakeld zijn de rode LED-achterlichten vormgegeven om de band tussen rijder en machine te benadrukken, waardoor er een sterke verticale as ontstaat die bestaat uit de verlichte achterlichtunit en de rug van de rijder – een opvallende look die echt de aandacht trekt van voorbijgangers.
Technisch gezien is er veel aandacht besteed aan een zo licht mogelijk kuipwerk: de panelen van de 2025 MT-07 wegen 600 gram minder dan die van de vorige versie. Maar emotie is altijd de belangrijkste factor geweest bij de styling van dit best verkopende model en het kenmerkende ontwerp blijft trouw aan de tradities van de MT-familie. Hoewel de MT-07 in de loop der jaren talloze imitators heeft voortgebracht, heeft nog niemand de pure emotie of ontwerpzuiverheid kunnen evenaren van de machine die de categorie blijft definiëren. Met zijn geheel nieuwe styling legt de 2025 Yamaha MT-07 de lat in de middelgewicht naked klasse opnieuw hoger.
De aanpasbare rijmodi YCC-T en YRC maken hun debuut in MT-07
De 2025 MT-07 verschijnt voor het eerst op het CP2-platform en beschikt over het Yamaha Chip Controlled Throttle-systeem dat eerder werd gebruikt op modellen met een grotere capaciteit in de MT-serie.
Dankzij deze ride-by-wire gashendeltechnologie kan de MT-07 gebruik maken van een hele reeks elektronische rijhulpsystemen, die maatwerk mogelijk maken en het rijplezier vergroten. De uitstekende gasrespons van de MT-07 is nu voorzien van drie YRC-instellingen (Yamaha Ride Control) die de vermogenskarakteristieken aanpassen aan de voorkeuren van de rijder en de wegomstandigheden. Dankzij YCC-T zijn nu ook de standaard schakelbare tractiecontrole, de Y-AMT transmissie en Yamaha’s derde generatie up-and-down quickshifter beschikbaar als accessoire-optie op de standaardversie. Exclusief voor de 2025 MT-07 Y-AMT is cruise control ook standaard, wat het comfort verhoogt en vermoeidheid op de snelweg vermindert.
De MT-07 wordt vooraf ingesteld met twee standaard YRC-modi, Sport en Street, met een derde aangepaste instelling die door de gebruiker kan worden gedefinieerd via het TFT-dashboard of de gratis MyRide-app.
De rijder kan kiezen uit drie vermogensmappings en twee niveaus van tractiecontrole, maar ook uit de mogelijkheid om de interventie uit te schakelen. De Sport-modus is ontwikkeld voor enthousiaster rijden, zoals op circuits of bochtige wegen. Deze is vooraf ingesteld om de meest responsieve vermogenskaart (PWR1) en een lager niveau van tractiecontrole (TCS1) te bieden. De modus Street is ontworpen voor dagelijks gebruik en biedt een zachtere afgifte (PWR2) en het hoogste interventieniveau (TCS2).
Een derde vermogensstand (PWR3) geeft de mildste vermogensafgifte, geschikt voor nat weer en omstandigheden met weinig grip, en gebruikers kunnen een van de drie vermogensafgiftes en drie tractiecontrole-instellingen (inclusief de mogelijkheid om de interventie volledig uit te schakelen) kiezen voor hun aangepaste preset.
Voor MT-07’s die zijn uitgerust met Y-AMT, zijn er extra YRC-instellingen die de geselecteerde rijmodus verder uitbreiden. In de handmatige (MT) instelling gebruikt de MT-07 Y-AMT dezelfde modi als de handmatige versie. Elk van de twee AT-instellingen heeft zijn eigen YRC modus. In D levert het systeem een uitgebalanceerde combinatie tussen gashendel, TCS-systeem en schakelen voor een goede all-round instelling bij alle omstandigheden. In de D+ modus biedt de YRC een ander niveau van TCS-interventie en wordt elke versnelling langer vastgehouden. De rijder wordt aangemoedigd om het CP2-motorblok maximaal te laten brullen en de levendigste prestatieniveaus te ontgrendelen die deze innovatieve manier van schakelen biedt.
Nieuwe rijpositie verbetert de ervaring
Naast het frisse kuipwerk van de MT-07 zorgt een herziene zithouding voor een sportiever gevoel en een groter gevoel van eenheid met de machine.
Met een smalle taillelijn en een zithoogte van 805 mm is de 2025 MT-07 toegankelijk voor een breed scala aan rijders, terwijl hij goed geproportioneerd en ruim genoeg blijft voor rijders met een groter postuur.
Vergeleken met het vorige model heeft de nieuwe MT-07 een meer betrokken stuurpositie die 18 mm breder, 22 mm lager en 9,3 mm verder naar achteren is, terwijl de voetsteunen 10 mm lager zijn voor meer beenruimte.
Om de motorfies toegankelijker te maken en het gevoel van verbondenheid met de motorfiets te accentueren, is de brandstoftankafdekking smaller, ondanks dat deze de nieuwe YCC-T elektronische gashendel en de kanalen voor het nieuwe akoestische versterkingssysteem bevat. Door ontwerp kan de motorrijder de brandstoftank makkelijker met zijn knieën omklemmen, wat meer vertrouwen geeft bij het nemen van bochten op circuitdagen. Het ontwerp van de brandstoftank zelf is nieuw, maar heeft dezelfde inhoud van 14 liter als voorheen.
Het nieuwe tweedelige zadel draagt verder bij aan het comfort van de rijder en heeft een verfijnde maat, vorm en vulling voor zowel rijder als passagier. Door deze combinatie kan de rijder makkelijker op de motorfiets stappen en het lichaamsgewicht tijdens het rijden verplaatsen. Ook is het gemakkelijker om de tank tijdens het sportieve rijden met de knie vast te klemmen.
Geluidsverbeterde CP2-motor
De vierde generatie MT-07 wordt aangedreven door het legendarische 690 cc CP2 parallel-twin motor en is voorzien van een innovatief akoestisch versterkingssysteem om de geluidsbeleving tijdens het rijden echt te verhogen en de band tussen rijder en machine te verbeteren.
De CP2 produceert al een uniek geluid dankzij de ongelijkmatige ontstekingstijdstip en nu is de inlaat afgestemd om het motorgeluid te optimaliseren wanneer de gashendel wordt geopend, waardoor een kenmerkende grom ontstaat, vooral bij accelereren in het middengebied.
Om de gewenste resultaten te bereiken, optimaliseerden de technici de grootte, vorm en lay-out van de inlaatcomponenten, waaronder het luchtfilter, het inlaatkanaal, de inlaattrechter en de inlaatdeksels. Het geoptimaliseerde motorgeluid wordt versterkt door vier openingen op de nieuwe benzinetankafdekking, waarbij de zorgvuldig gemaakte geluidsgolven naar de rijder worden gekanaliseerd.
Het resultaat is het duidelijkst merkbaar bij het uitkomen van bochten met een lage snelheid, tussen 25-50% gas, en creëert een grotere symbiose tussen de rijder en zijn machine, wat resulteert in een opwindender rit en het vieren van de kenmerken van de bekroonde CP2-krachtbron.
Nieuwe vering en radiaal gemonteerde remmen
Nieuwe omgekeerde vork van 41 mm siert de voorkant van de nieuwe MT-07 en zorgt voor een stabieler gevoel aan de voorkant en een modernere, premium uitstraling. De upside-down vork zorgt samen met het nieuwe chassis voor een sportiever en boeiender rijgedrag, terwijl de nieuwe gegoten aluminium kroonplaat een primeur is voor een Yamaha met een grote cilinderinhoud. Het nieuwe ontwerp is bijna een halve kilo lichter dan dat van de vorige MT-07, wat een belangrijke rol speelt in het totale gewichtsbesparingprogramma en bijdraagt aan het lichte en wendbare stuurgedrag waarvoor dit model altijd al hoog aangeschreven stond.
Aan de achterkant zijn de schokdemper en het stangenstelsel geoptimaliseerd om de nieuwe voorkant en andere chassisontwikkelingen aan te vullen, met instelbaarheid voor voorbelasting en uitgaande demping, waardoor rijders het rijgedrag perfect kunnen aanpassen aan hun persoonlijke omstandigheden en rijstijl.
Naast de nieuwe ophanging zijn er ook voor het eerst dubbele radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers gemonteerd op een MT-07. Deze bieden een verbeterde stijfheid voor een sterker en consistent remvermogen.
De A&S koppeling zorgt voor lichter en soepeler terugschakelen
De standaard MT-07 is nu uitgerust met een Assist & Slipper (A&S®)* koppeling voor lichter en responsiever schakelen.
Door gebruik te maken van twee nokken, een hulpnok en een slippernok, zorgt de koppeling voor een soepelere en stabielere machine tijdens het terugschakelen en vermindert de hoeveelheid kracht die nodig is om de koppelingshendel in te trekken met ongeveer 22%.
Het ontwerp van de A&S® koppeling verzacht de effecten van een te krachtig terugslagkoppel en overmatig afremmen van het motorblok dat kan worden gegenereerd bij het terugschakelen, waardoor je consistenter en nauwkeuriger een bocht ingaat, terwijl de mate van slip die op het nieuwste model wordt aangeboden, nauwkeurig is afgesteld om een niveau van remmen op de motor te creëren dat past bij het sportieve karakter van de MT-07.
*”A&S” en “Assist & Slipper” zijn geregistreerde handelsmerken van FCC Co., Ltd.
Vernieuwd chassis biedt meer stevigheid en stijfheid
De MT-07 heeft een vernieuwd frame en chassis voor de vierde generatie MT-07, aangepast om zowel betere rijeigenschappen te bieden als om de integratie van de nieuwe technologie, die nu als standaarduitrusting wordt aangeboden, te vergemakkelijken.
Door gebruik te maken van stalen buizen met een hoge treksterkte voor een hoge stijfheid en kracht, is het frame even zwaar als dat van de vorige generatie MT-07, ongeveer 14,8 kg, ondanks het feit dat het 12 tot 13% meer torsiestijfheid, stijfheid in lengterichting en zijdelingse stijfheid biedt. Met name het scharnierpunt van de achterbrug verschilt aanzienlijk van het oude model, met een nieuwe vorm, dikte en versteviging waardoor het een cruciaal onderdeel is bij het bepalen van de balans van de motorfiets en de wendbaarheid.
Hoewel het uiterlijk lijkt op het frame van het vorige model, is alleen het balhoofd hetzelfde gebleven. De diameter en dikte van de stalen buizen zijn overal herzien, net als de versterkingsplaten. De wijzigingen zijn niet alleen aangebracht om de rijeigenschappen van de 2025 MT-07 te verbeteren, maar ook om plaats te bieden aan het nieuwe YCC-T gashendel en Y-AMT, zonder afbreuk te doen aan het luchtfilter of de brandstoftankinhoud.
Het zwaar vernieuwde frame is gecombineerd met een herziene achterbrug. Het asymmetrische ontwerp maakt al sinds de start in 2014 deel uit van het DNA van MT-07 en in dit model van de vierde generatie is het voor het eerst aangepast. De bovenvlakken zijn afgeschaafd om gewicht te besparen en een eigentijdser uiterlijk te krijgen, terwijl ook de stijfheid is geoptimaliseerd voor een betere samenwerking met het nieuwe frame en de upside-down vork van 41 mm.
Als gevolg van de wijzigingen biedt het nieuwe chassis en de nieuwe ophanging meer stabiliteit en een betere wegligging bij het vervoeren van bagage. Met de originele Yamaha topkoffer met een inhoud van 34 liter kunnen klanten meer veelzijdigheid uit de MT-07 halen tijdens langere ritten.
Nieuwe wielen en banden
De 2025 MT-07 maakt gebruik van een gloednieuw wielontwerp dat is vervaardigd met behulp van Yamaha’s gepatenteerde spinforging-techniek. Het proces resulteert in een dunnere en dus lichtere velg zonder aan sterkte in te boeten. Als gevolg daarvan heeft de nieuwste MT-07 wielen die 480 gram lichter zijn dan die van de vorige versie, waardoor een motorfiets is ontstaan met een 4% lagere massatraagheid voor en achter. Deze lichtere wielen dragen niet alleen bij aan een algehele vermindering van de voertuigmassa, maar ook aan een grotere wendbaarheid door de verminderde massatraagheid, met name aan de voorkant.
De SpinForged wielen zijn gekoppeld aan Dunlop Sportmax Q5A banden, die bekend staan om hun lichte rijgedrag in combinatie met duurzaamheid en geweldige allround capaciteiten. De Sportmax-banden vormen een perfecte aanvulling op het chassis van de MT-07 en de allround capaciteiten van de motorfiets. Deze banden presteren prima in natte én droge omstandigheden en zijn geschikt voor elk type wegdek.
TFT-dashboard & connectiviteit
De 2025 MT-07 is uitgerust met een 5″ full-colour display dat vier verschillende thema’s biedt waaruit de rijder kan kiezen en die kunnen worden geselecteerd via het schakelmechanisme op het stuur.
Naast de snelheidsmeter en toerenteller bevat het uitgebreide instrumentarium een brandstofmeter, gemiddeld brandstofverbruik, luchttemperatuur en schakelindicator. Alle lay-outs benadrukken de snelheidsmeter, maar presenteren de informatie op verschillende manieren, afhankelijk van de smaak of rijstijl van de berijder.
Als machine die geboren is uit de stedelijke cultuur, zit de MT-07 boordevol functies die ontworpen zijn om de rijder te helpen navigeren door de straten van de stad. Het TFT dashboard kan worden verbonden met de smartphone van de berijder via de gratis MyRide app. Met de app kan de rijder onderweg telefoongesprekken aannemen en muziek afspelen tijdens het rijden, maar ook de instellingen van de YRC-modus van de motorfiets wijzigen.
Rijders kunnen ook de gratis Garmin StreetCross app installeren en koppelen aan het dashboard van de MT-07 om volledige turn-by-turn-navigatie met real-time verkeersinformatie te bieden.
Nieuwe schakelaars en indicatorfuncties
Om de talloze extra functies van de 2025 MT-07 toegankelijk te maken, zijn er nieuwe schakelaars ontwikkeld. Intern maken de nieuwe schakelaars gebruik van flexibele printplaten, waardoor ze meerdere functies aankunnen, terwijl aan de buitenkant veel aandacht is besteed aan het optimaliseren van de vorm en het gevoel van de afzonderlijke knoppen. Het resultaat: intuïtieve schakelaars die volledig zijn geïntegreerd met de functies van de MT-07, maar die niet meer ruimte innemen dan de onderdelen van het vorige model.
De richtingaanwijzers zijn vernieuwd en hebben drie nieuwe functies naast de standaard- en gevarenlichtfuncties. Een nieuwe ‘drie-flitsen’ functie kan worden geactiveerd door een ‘zachte’ aanraking van de knop. Hiermee activeer je een korte reeks van drie flitsen, ideaal bij het wisselen van rijstrook, terwijl een hardere druk op de knop het knipperlicht volledig activeert. De richtingaanwijzers schakelen nu ook automatisch uit – na 15 seconden – als de motorfiets meer dan 150 meter heeft afgelegd.
Daarnaast beschikt de 2025 MT-07 over een noodstop-signaalsysteem dat plotseling remmen detecteert en automatisch beide richtingaanwijzers activeert om andere weggebruikers te waarschuwen voor een mogelijk gevaarlijke verkeerssituatie door snel afremmen.
De nieuwe MT-07 Y-AMT
Het Y-AMT-transmissiesysteem van Yamaha, werd voor het eerst met veel lof ontvangen op de MT-09 Y-AMT, en debuteert nu op het CP2-platform met de 2025 MT-07 Y-AMT.
Het systeem maakt een handmatig bediende koppeling overbodig en geeft de rijder de vrijheid om te kiezen tussen handmatig schakelen via een met de vingers bediende wipschakelaar aan de linkerkant van het stuur of volledig automatisch schakelen in een van de twee AT-modi.
De Y-AMT technologie is in de eerste plaats ontwikkeld om een puurdere en opwindendere rijervaring te leveren en verbetert niet alleen het grijnsveroorzakende karakter van de MT-07, maar heeft als positief neveneffect dat het een nog toegankelijkere en vertrouwenwekkendere machine maakt die gemakkelijker te berijden is dan ooit, vooral bij lage snelheden. Het resultaat is een op de rijder gerichte motorfiets die gebruiksvriendelijk, flexibel en sportief is.
In de stand AT (automatische transmissie) kan de rijder kiezen tussen D en D+. De twee opties bieden verschillende schakelpatronen, waarbij D een uitgebalanceerde schakeling levert voor alledaagse ritten, terwijl D+ een sportievere rit biedt met opschakelen hoger in het toerenbereik. De Y-AMT technologie werkt in harmonie met de MT-07 YRC rijmodi, waardoor de vermogenskarakteristieken en de instellingen van de tractieregeling verder worden afgestemd op het soort rijden dat de rijder verlangt. De MT-07 Y-AMT heeft ook cruise control, voor een meer ontspannen rit op langere snelwegritten.
Voor de meest sportieve ervaring is de MT-instelling voor handgeschakelde transmissie ontwikkeld die de motorrijder volledig controle biedt. Schakelen gebeurt met een voelbare wipschakelaar die handig onder de vingertoppen van de linkerhand is geplaatst. Bestuurders kunnen met hun duim en wijsvinger opschakelen via de plus-schakelaar en terugschakelen met de min-schakelaar, of ze kunnen kiezen voor bediening met één vinger voor sportiever rijden. Hierbij wordt alleen de wijsvinger gebruikt om te schakelen door de plus-schakelaar omhoog te trekken of omlaag te duwen voor de ultieme sportieve rit.
Zonder koppeling kunnen bestuurders gemakkelijker schakelen terwijl ze zich concentreren op hun rijlijn en andere besturingselementen. Zonder het traditioneel gemonteerde schakelpedaal is de rijder ook beter in staat om zijn onderlichaam in de bochten te positioneren, wat uitstekende stabiliteit geeft in de bochten en een nog geruststellendere band met de motorfiets creëert.
Het lichte gewicht van de Y-AMT technologie zorgt ervoor dat het totale gewicht van de MT-07 Y-AMT slechts 186 kg bedraagt. Hierdoor is deze machine nog toegankelijker voor rijders die op zoek zijn naar hun eerste motorfiets met een grote cilinderinhoud, maar ook voor meer ervaren rijders die een volwaardige machine willen die handelbaar en opwindend is, zonder compromissen.
2025 Yamaha MT-07 – Technische hoogtepunten
- Y-AMT versie met cruisecontrol
- Compacte nieuwe styling met nieuwe rijpositie
- Herontworpen bifunctionele LED-koplampunit
- Nieuw 5-inch TFT-kleurenscherm met smartphone-connectiviteit en navigatie
- Elektronische rijhulpsystemen inclusief tractiecontrole en drie vermogensstanden (STREET, SPORT, CUSTOM)
- Aanpasbare rijervaring met Yamaha Ride Control (YRC)-instellingen
- Nieuw frame en achterbrug optimaliseren de stijfheid en verbeteren het rijgedrag
- Stuur- en voetsteunpositie aangepast voor een meer betrokken rijervaring
- Nieuwe dubbele radiaal gemonteerde voorremklauwen met vier zuigers
- Nieuwe omgekeerde voorvork van 41 mm en nieuwe achtervering
- Geoptimaliseerde luisterervaring met akoestische versterkingstechnologie
- Nieuwste 690 cc, vloeistofgekoelde DOHC EU5+ CP2-tweecilindermotorblok met vier kleppen
- Lichtgewicht SpinForged wielen met Dunlop Sportmax banden
- A&S koppeling voor soepeler terugschakelen
- Nieuw schakelmateriaal en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers met noodstopsignalering
Kleuren, beschikbaarheid en prijs
De nieuwe MT-07 en MT-07 Y-AMT en hun 35kW versies zullen verkrijgbaar zijn in de drie kleurstellingen: Ice Storm, Icon Blue en Tech Black. Leveringsdata naar Europese Yamaha-dealers en prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.
Originele Yamaha-accessoires
Met de nieuwe veelzijdige en modulaire serie originele Yamaha-accessoires kunnen motorrijders hun MT-07 aanpassen via een speciaal multi-montagesysteem, zodat ze vrij zijn in de keuze van accessoires, afhankelijk van de rijsituatie.
De reeks accessoires biedt extra functionaliteit en de mogelijkheid om de MT-07 af te stemmen op een specifieke look of stijl.
Het assortiment modulaire accessoires voor MT-07 omvat:
- Basis voor de montage van meerdere items
- Vliegenscherm
- Middelhoog scherm
- Aluminium windscherm
- Stuureinde basis
- Knokkelbeschermers
Klanten kunnen losse accessoires of een van de nieuw ontwikkelde accessoirepakketten (Sport-pakket, Sport Pro-pakket, Touring-pakket) bestellen voordat ze hun nieuwe MT-07 ophalen en door hun Yamaha-dealer laten monteren.
Belichaam de Dark Side of Japan met nieuwe rijkleding en accessoires
MT-07-motorrijders kunnen de Dark Side of Japan nu volledig omarmen met het speciale assortiment MT-rijkleding en accessoires.
Er is een nieuwe collectie ontwikkeld speciaal voor MT-07 rijders, met een nieuw motorjack als aanvulling op de nieuwe Ice Storm-kleuren van de 2025 MT-07. Het vrijetijdskledingassortiment omvat unisex T-shirts en hoodies, maar ook cadeau-artikelen ter ere van het MT-assortiment.
MyGarage-app
Yamaha-klanten kunnen het MT-model van hun dromen vanuit het comfort van hun eigen huis samenstellen met de snelle en gebruiksvriendelijke MyGarage-app. Met de gratis app kunnen gebruikers originele accessoires toevoegen aan en verwijderen uit hun gekozen model om hun ideale MT samen te stellen op hun smartphone of laptop.
MyGarage maakt het eenvoudiger accessoires te kiezen om aan de MT toe te voegen. Het eindresultaat is vanuit elke hoek in 3D te bekijken. En om het nog gemakkelijker te maken, kan het eindresultaat ook rechtstreeks naar de door de klant gekozen Yamaha-dealer worden gemaild, die dan meer informatie kan geven.
Ga naar www.yamaha-motor.nl voor meer informatie over originele Yamaha-accessoires en -kleding of MyGarage.
MyRide-app
Yamaha’s gratis MyRide-app biedt alle MT-motorrijders de kans om meer uit hun rijervaring te halen met het volgen en maken van routes, rij-informatie zoals hellingshoek, afgelegde afstand en meer. Bovendien kunnen gebruikers hun eigen verhaal maken, foto’s toevoegen en delen met sociale media en de MyRide-community.
Voor de MT-07 is MyRide ook de app die smartphone-connectiviteit en aanpasbare YRC-instellingen mogelijk maakt.
Noot van de redactie: Wilt u een Yamaha verzekeren? Bereken hier uw premie!