Go the distance: The 2026 Yamaha Ténéré 700 World Raid

  • Yamaha’s 2026 Ténéré 700 World Raid krijgt uitmuntende upgrades, nieuwe hoogwaardige onderdelen en de nieuwste technologie.
  • Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), twee vermogensstanden, 6-assige IMU en hellingsgevoelige tractiecontrole, slipcontrole en ABS voegen flexibiliteit toe aan elke rit.
  • De verbeterde vering, het sterke stalen frame, de nieuwe stuurdemper en ergonomische updates verbeteren de rijervaring en zorgen voor een beter gevoel en controle op de weg en in het terrein.
  • Nieuwe zitting uit één stuk, opnieuw vormgegeven dubbele tanks en nieuw ontworpen kuipwerk zorgen voor meer bewegingsvrijheid, zowel zittend als staand.
  • Groot nieuw TFT-dashboard, opnieuw ontworpen stuurschakelaars, cruisecontrol en snelheidsbegrenzer voegen comfort toe aan langeafstandsritten.

De Ténéré 700 World Raid is altijd de keuze geweest van rijders die de langste, meest uitdagende tochten willen maken. Hij is klaar om nog verder te gaan en keert in 2026 terug met voortreffelijke upgrades, nieuwe premium onderdelen en de nieuwste technologie. Daarmee wordt deze in Dakar ontwikkelde adventure-tourer voor langeafstandsritten naar nieuwe hoogten getild.

VERMOGEN EN CONTROLE

Het hart van elke motorfiets is zijn motorblok, en dat van de 2026 Ténéré 700 World Raid is ronduit legendarisch. De nieuwste versie van Yamaha’s alom geprezen 689 cc CP2 tweecilindermotorblok biedt nu nog meer lineair en bruikbaar koppel en nauwkeurige controle, waardoor hij nog beter geschikt is voor avonturen zowel op de weg als offroad. Het motorblok is aangepast om te voldoen aan de nieuwste Euro5+-emissienormen, maar in plaats van een vermogensverlies heeft dit dankzij de opnieuw ontworpen luchtinlaat geleid tot een extra boost van het koppel bij lage toerentallen voor een betere acceleratie bij lage snelheden. Dat is vooral handig bij offroadrijden met lage snelheden.

Om optimaal gebruik te maken van het vermogen van het CP2-motorblok heeft de Ténéré 700 World Raid geen gaskabels meer, maar maakt hij gebruik van het Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) systeem, dat twee vermogensstanden biedt: De ‘Sport’ stand voor een dynamische vermogensafgifte tijdens pittige ritten op de weg en de ‘Explorer’ stand voor een soepelere gasreactie bij het rijden op offroad-terreinen of op een nat wegdek. Rijders kunnen tijdens het rijden, met gesloten gashendel, tussen de vermogensstanden schakelen met behulp van de ‘Mode’-schakelaar rechts op het stuur.

Hoe perfect de vermogensafgifte ook is, vermogen is alleen nuttig als het onder controle is. Om ervoor te zorgen dat op elk moment precies de juiste hoeveelheid vermogen op de grond wordt overgebracht, is de Ténéré 700 World Raid uitgerust met een 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit). Deze meet voortdurend de versnelling en hoeksnelheid van de machine in de pitch-, roll- en yaw-richtingen om de krachten te bepalen die op de motorfiets inwerken. Deze gegevens werken synchroon met het hellingsgevoelige tractiecontrolesysteem (TCS), het slide control systeem (SCS) en het ABS/remcontrolesysteem van de machine en helpen nieuwe of minder ervaren rijders om snel vertrouwen te krijgen en ervaren rijders om het maximale uit de machine te halen met controle en comfort.

Het hellingsgevoelige TCS en SCS gebruiken beide gegevens van de IMU om het motorvermogen aan te passen en de hoeveelheid tractie en slide te regelen die de rijder heeft geselecteerd om te gebruiken. Beide systemen beschikken over drie standen – STREET, OFFROAD en OFF – zodat rijders het niveau van systeemondersteuning kunnen kiezen en optimale tractie en slip kunnen bereiken, zowel op de weg als offroad. De modi zijn toegankelijk via het pop-up menu met de MODE-knop op de rechterhandgreepschakelaar.

Voor ABS/Brake Control is er een speciale knop om te kiezen tussen ABS-modi. Als ABS is ingeschakeld, kan Brake Control worden geactiveerd om ABS in bochten te bieden, terwijl de op offroad gerichte standen REAR OFF en OFF het mogelijk maken om het achterwiel of beide wielen te vergrendelen voor volledige offroad-controle. Sterke remkracht en uitstekende remconsistentie worden bereikt met de nieuwe met staal omvlochten remleidingen naar de Brembo-voorremklauwen die zich vastbijten in de grote remschijven van 282 mm.

Andere updates zijn onder meer de nieuwe positie van de koppelingsbediening, die naar voren is verplaatst (35° met de klok mee), en het nieuwe koppelingsdeksel dat nu meer ruimte biedt voor het rechterbeen van de rijder, zowel zittend als staand, waardoor er meer vrijheid en flexibiliteit is om op de motorfiets te bewegen.

Schakelen gaat nu soepeler dankzij updates van de transmissie, waarbij het aantal convexe en concave schakeltanden voor versnellingen 1 tot en met 3 is verhoogd van 5 naar 6. Voor versnellingen 4 tot en met 6 is de hoek van de schakeltanden gewijzigd voor een soepelere reactie op het openen en sluiten van de gashendel. De overbrengingsverhoudingen en de eindoverbrenging (46/15) blijven ongewijzigd om de tweeledige prestaties en het comfort van de motorfiets te behouden. De Ténéré 700 World Raid is ook klaar om uitgerust te worden met de optionele up and down quickshifter.

GEBOUWD OM VERDER TE KOMEN

De 2026 Ténéré 700 World Raid maakt langeafstandsavonturen niet alleen mogelijk, maar ook opwindender en comfortabeler. Vernieuwde ergonomie en handige technologie helpen de rijder om in topvorm te blijven tijdens langeafstandsritten, terwijl de grote dubbele brandstoftanks ervoor zorgen dat de rit niet wordt onderbroken.

De sleutel tot het vermogen van de World Raid om door te gaan, is de nieuwe brandstoftankconstructie, die bestaat uit twee aan de zijkant gemonteerde, met elkaar verbonden aluminium brandstoftanks. Ze zijn 1,5 kg lichter dan het vorige model, met behoud van de totale capaciteit van 23 liter (+7 liter ten opzichte van de Ténéré 700) en een actieradius van ongeveer 500 km.

Het hebben van twee aparte tanks vermindert het effect van brandstofbeweging, waardoor de rijeigenschappen en stabiliteit verbeteren. De lage positie van de brandstofpomp in de linkertank draagt ook bij aan een meer gecentraliseerde gewichtsverdeling.

De nieuwe tanks dragen ook bij aan een verbeterde ergonomie voor de rijder, omdat hun buitenvormen opnieuw zijn ontworpen. De nieuwe eendelige zitting in rallystijl met een opnieuw vormgegeven voorkant die aansluit op de verlaagde brandstoftank, maakt het gemakkelijk om van zitten naar staan over te gaan of van voor naar achter te bewegen. Hierdoor heeft de rijder meer bewegingsvrijheid en wordt het dual-sportkarakter van de machine versterkt.

Voor extra comfort tijdens het cruisen op de snelweg is de 2026 Ténéré 700 World Raid nu uitgerust met Cruise Control (instelbaar in stappen van 1 km/u en 10 km/u vanaf de derde versnelling). Er is ook een snelheidsbegrenzer om moeiteloos aan snelheidslimieten te voldoen.

Het nieuwe windscherm en de gemakkelijk verwijderbare zijwindgeleiders dragen bij aan de updates en houden de rijder in perfect comfort. Ze bieden een hoge mate van bescherming tegen weersinvloeden om avonturen in alle weersomstandigheden aangenamer te maken.

Ongeacht de reis bieden de grote voetsteunen veel controle en grip. De rubberen inzetstukken bieden extra comfort voor langeafstandsritten, en ze kunnen worden verwijderd voor meer grip in offroadomstandigheden.

Zelfs duisternis houdt het spelen niet tegen. Om het rijden onder slechte lichtomstandigheden en ’s nachts aangenamer te maken, biedt de nieuwe LED-koplamp uitstekende lichtprestaties, zowel bij dimlicht als bij grootlicht. Om het afstellen van de koplamphoogte gemakkelijk te maken, kan dat nu met slechts één schroef, die handig bereikbaar is onder de TFT-meter.

OVER DE WEG OF OFF-ROAD – JIJ BESLIST

De 2026 Ténéré 700 World Raid bouwt voort op Yamaha’s offroad-erfgoed en is ‘meteen uit de doos’ klaar om elk terrein te trotseren. De speciale Explorer-rijmodus en offroad-instellingen voor rijhulpsystemen helpen je om elk terrein met vertrouwen te trotseren, terwijl het verbeterde frame en de verbeterde wielophanging zorgen voor een geweldig gevoel en nauwkeurige controle offroad.

De nieuwe, volledig instelbare KYB-wielophanging zorgt voor betere controle en meer comfort in veeleisende offroad-omstandigheden en biedt verbeterde prestaties bij het opvangen van hobbels en kuilen op de weg.

Aan de voorkant bieden de nieuwe hoogwaardige aluminium kroonplaten en de USD vork optimale stijfheid. De vork heeft nu grotere binnenbuizen met een diameter van 46 mm, tegenover 43 mm, maar het totale gewicht van de voorvork blijft hetzelfde als voorheen. Met de Kashima-coating zijn wrijving en slijtage geminimaliseerd en de herziene specificaties voor vering en demping verbeteren de schokdemping en het contact van de band met de grond, wat resulteert in meer rijcomfort en vertrouwen. In extreme rijsituaties wordt ook het risico op bottoming verminderd. Het nieuwe systeem heeft een veervoorspanningsregelaar bovenop de vorkbuizen.

De volledig instelbare gelinkte KYB Monocross achterwielophanging is ook verbeterd. Hij levert nu betere prestaties in veeleisende offroad-omstandigheden dankzij de grotere slag van de schokdemper (+5 mm tot 106 mm) en een speciaal ontworpen armrelais en verbindingsstang dragen bij aan een progressievere vering. De aluminium cilinder is licht en zorgt voor een goede warmteafvoer, terwijl de piggyback reservoirtank extra oliecapaciteit biedt om ervoor te zorgen dat de demper onder alle omstandigheden goed presteert. Om de prestaties te optimaliseren worden olie en lucht gescheiden gehouden om vermenging te voorkomen voor een consistentere demping. De oliekamer staat onder druk om negatieve druk van bellen te voorkomen als de schokdemper is uitgeschoven.

De veerweg van de Ténéré 700 World Raid (230 mm voor, 220 mm achter) is zowel voor als achter 20 mm langer dan bij de standaard Ténéré 700.

De Ténéré 700 World Raid heeft hetzelfde nieuwe, lichtgewicht dubbele wiegframe met stalen buizen als de Ténéré 700. Dit draagt bij aan een lager totaalgewicht van de machine en zorgt voor een optimale balans tussen sterkte en stijfheid voor zowel on- als offroadprestaties.

Het achterste subframe is ontworpen als onderdeel van het hoofdframe om het mogelijk te maken accessoires te monteren, zoals een topkoffer of laterale aluminium drager. De uitlaatdemperbeugel en de rugsteun zijn versterkt en de bevestigingsnok van de drager is geëvolueerd naar een doorlopend type om de robuustheid te vergroten.

De achterbrug is gemaakt van gegoten aluminium voor een licht gewicht en een uitstekende stijfheidsbalans, waardoor hij uitstekende offroad-prestaties levert.

De grondspeling blijft 255 mm gemeten bij de motorblokbescherming, wat 15 mm meer is dan bij de Ténéré 700.

Voor de beste prestaties op de weg en in het terrein blijven de aluminium spaakwielen even groot als voorheen, met een 21-inch wiel voor en een 18-inch wiel achter. Om aan deze dubbele doelstelling te voldoen, rijden ze op Pirelli Scorpion Rally STR-banden met een perfecte 50/50-verhouding tussen weg- en offroad-gedrag. Deze banden bieden een hoge mate van grip op zowel droge als natte wegen, een grote wendbaarheid en een goede stabiliteit bij hogere snelheden, tractie in offroad-situaties en minder weggeluid. De bandenmaten blijven 90/90 voor de voorkant en 150/70 voor de achterkant.

De nieuwe, in 16 stappen instelbare stuurdemper biedt een breed scala aan gevoel en feedback voor de rijder, met de optie om de demping in te stellen voor meer ondersteuning bij terreinrijden. De impact van het rijden in rijsporen, het stuiteren over kuilen of het ervaren van sterke zijwind wordt zachter overgebracht op het stuur, wat resulteert in meer comfort en vertrouwen voor de rijder en minder vermoeidheid tijdens lange avontuurlijke tochten.

In navolging van de 2025 Ténéré 700 is de schakelaar voor de zijstandaard opnieuw ontworpen en verplaatst.

REIZEN IN STIJL

De styling van de 2026 Ténéré 700 World Raid is vernieuwd met een meer verfijnde, solide en kwaliteitsgerichte look, met behoud van het onmiskenbare algemene Ténéré-designkarakter.

De nieuwe lijnen van het rallyzadel uit één stuk en de opnieuw ontworpen stoere zijbeschermers zijn functioneel, wat resulteert in een goede ergonomie en bewegingsvrijheid voor de rijder, evenals een sterk modern rallysilhouet en proporties die een krachtig, stoer en niet te stoppen imago uitstralen.

De vernieuwde LED-koplampen dragen bij aan het iconische Ténéré-imago. Ze behouden het ontwerp met vier lichtbundels van hun voorgangers, maar zijn nu voorzien van rechthoekige LED-units voor dimlicht en grootlicht van 54 mm x 24 mm, die met elkaar zijn verbonden door een aluminium constructie. Dit geeft de motorfiets een frisse, volwassen en eigentijdse uitstraling. In overeenstemming met het functionele ontwerp biedt het uitstekende voorwaartse verlichting met meer omgevingsverlichting.

De cockpit is aanzienlijk vernieuwd, met als meest opvallende verandering het nieuwe 6,3-inch TFT-kleurendisplay. Dit hoogwaardige display is verticaal geplaatst voor de beste zichtbaarheid voor de rijder, of hij nu zit of staat. Het display biedt drie thema-opties – STREET, EXPLORER en RAID – gericht op specifieke informatie die het beste past bij verschillende rijstijlen en omgevingen.

In alle thema’s wordt belangrijke informatie weergegeven, zoals snelheid, motortoerental, brandstofpeil, gemiddeld brandstofverbruik, schakelindicator, koelvloeistoftemperatuur, omgevingstemperatuur, ODO, dagteller en tijd.

Met analoge elementen komt het STREET-thema het dichtst bij de klassieke Ténéré-look.

Het EXPLORER-thema is ontworpen voor offroadrijden met alle essentiële informatie in één oogopslag in een verfijnde en moderne dynamische digitale stijl, waarbij esthetische aantrekkingskracht wordt gecombineerd met praktische functionaliteit voor een verbeterde en intuïtieve rijervaring.

Het RAID-thema bevat twee grote dagtellers in een op roadbooks geïnspireerd ontwerp. Met de Joystick-knop kun je de dagteller snel corrigeren, bijvoorbeeld als je een roadbook doet.

De 2026 Ténéré 700 World Raid maakt verbinding met je telefoon, zodat je oproepen, berichten, e-mails en muziek kunt selecteren via de schakelaars op het linker stuur en kunt aflezen op het TFT-scherm.

De gratis Yamaha MyRide app is de belangrijkste schakel tussen je motorfiets en je telefoon. Deze maakt ook door Google aangestuurde turn-by-turn navigatie mogelijk op het TFT-display van de motorfiets.

De 2026 Ténéré 700 World Raid heeft de nieuwe stuurschakelaars van de 2025 Ténéré 700 voor een intuïtieve en eenvoudige bediening. Dankzij de ergonomische schakelaars kan de rijder de bedieningselementen gemakkelijk en moeiteloos gebruiken en de fiets onderweg bijstellen. De MODE-knop aan de rechterkant opent het menu om de instellingen direct op het display te wijzigen met de joystick aan de linkerkant. Naast de joystick zit de Return/Home-knop en daarachter de cruisecontrol/snelheidsbegrenzer. De richtingaanwijzers hebben een drievoudige knipperfunctie en worden automatisch uitgeschakeld.

Om je telefoon en andere elektronische accessoires zelfs op langere reizen opgeladen te houden, zit er een handige USB-C poort aan de rechterkant van de cockpit, beschermd door een waterdichte kap.

KLEUREN EN BESCHIKBAARHEID

De kleuropties voor de 2026 Ténéré 700 World Raid zijn Redline White en Midnight Black. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers verschillen per regio, dus neem contact op met uw nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

ORIGINELE YAMAHA-ACCESSOIRES

Met meer dan 60 originele accessoires kun je je Ténéré 700 World Raid eenvoudig aanpassen aan elk specifiek gebruik en elke voorkeur. Hoewel een groot aantal accessoires die zijn ontworpen voor de 2025 Ténéré 700 en eerdere World Raid-modellen ook passen op het 2026-model, zijn er ook nieuw ontwikkelde modelspecifieke accessoires voor de 2026 World Raid, zoals de voorpaneelbeschermer, beschermplaat, radiateurbescherming, beschermingspads voor de zijkanten, verlagingsset (lage zitting en koppelstuk), paneelbescherming en mistlampbeugel. Daarnaast heeft Yamaha een reeks accessoirepakketten ontwikkeld waarmee eigenaren van een Ténéré 700 World Raid hun motorfiets eenvoudig kunnen personaliseren.

Klanten kunnen de sets en accessoires bestellen voordat ze hun nieuwe motorfiets ophalen en deze laten monteren door hun Yamaha-dealer.

YAMAHA AVONTUUR- EN RIJKLEDING

Yamaha’s Adventure-rijkledinglijn, die is ontwikkeld als aanvulling op de Adventure-serie motorfietsen, omvat jassen en broeken voor meerdere seizoenen die zijn ontwikkeld in samenwerking met Alpinestars. Daarnaast biedt de Adventure-kledinglijn een selectie puffer- en fleecejassen, T-shirts en andere speciale merchandise voor de echte liefhebbers van avontuur.

MyRide APP

Yamaha’s gratis MyRide app geeft Ténéré 700 World Raid rijders de kans om meer plezier en informatie uit elke rit te halen. De app is beschikbaar voor iOS- en Android-apparaten, houdt elke gereden rit bij en slaat alle routes op. Gebruikers kunnen hun eigen verhaal vertellen en aan elke rit foto’s toevoegen die ze kunnen delen op sociale media. Met MyRide kunnen gebruikers ook alle rijstatistieken bekijken, waaronder de totale afstand, hoogte, topsnelheid, gemiddelde snelheid, acceleratie en hellingshoek, om te vergelijken met andere rijders.

Voor de Ténéré 700 World Raid is MyRide ook de app die connectiviteit mogelijk maakt, zodat rijders meldingen van inkomende gesprekken en berichten op het dashboard kunnen zien, evenals de turn-by-turn navigatie.

Noot van de redactie: Wilt u een Yamaha verzekeren? Bereken hier uw premie!